Re: antal imap forbindelser til postfix???

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 16 Jan 2007 - 12:37:08 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: antal imap forbindelser til postfix???
Date: Tue, 16 Jan 2007 12:37:08 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On Jan 16, 2007, at 12:25 PM, Jeppe Liisberg wrote:

> Hej BSD'ere
>
> Jeg har igennem et stykke tid en gang imellem oplevet, at min
> thunderbird brokkede sig over antal samtidige forbindelser til
> imap-serveren var overskredet. Det problem er løst ved at indstille
> max antal samtidige forbindelser i thunderbird.

Det er formentlig ikke din Postfix der agerer IMAP server, vel?

Jeg bruger courier IMAP og der sættes det med MAXPERIP fra
/etc/courier-imap/imapd (kan ligge andre steder)

##NAME: MAXPERIP:0
#
# Maximum number of connections to accept from the same IP address

MAXPERIP=100

Det er ofte nødvendigt da moderne mail klienter synes det er
fantastisk med mange forbindelser, Mail.app på OSX opretter en
DEL og med sådan en 4 styks bagved NAT er det noget møg.
(Ja NAT forværrer problemet idet der så kommer 30-40 connections
fra een IP - min mailserver fik først sat MAXPERIP op da jeg
skiftede ISP for nyligt og IPv6 var fjernet midlertidigt.)

Jeg tør ikke sige om det er grunden dit andet problem ...
men det kan formentlig besvares med en tcpdump på serveren
noget i stil med
        tcpdump -ni fxp0 host din.ip.du.kommerfra

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000