Re: Abefalinger til trådløs router

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 15 Jan 2007 - 08:34:33 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Abefalinger til trådløs router
Date: Mon, 15 Jan 2007 08:34:33 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 15/01/2007, at 1.28, Rico Secada wrote:

> Hej
>
> Jeg har p.t. en D-Link DI-624+, trådløs router, den er elendig,
> mister konstant forbindelse, og ja, en hel masse andet..
>
> Er der nogen der har nogle anbefalinger til en god, stabil, dog
> alligevel billig, trådløs router?

Jeg anbefaler jævnligt Apple accesspoints, herunder Airport Express
(som netop er
faldet i pris)

Det har en højere pris i forhold til de andre, men virker bare (tm)

Der er udover firmwareopgraderinger i mange år (en god sikkerhed for
investeringen)
mange features man ikke finder på mindre og billigere accesspoints
(eller også virker de annoncerede features ikke på de billige AP'er)

For de 749kr som Apple sælger Airport Express for iflg www.apple.dk
store
får man

Et robust og stabilt AP i en smart lille pakke, der kan tages med.

Hvis man skal bruge den hjemme kan man med fordel sætte en ledning på,
det anbefales at sætte AP'er "højt" i hjemmet - jeg har lagt mine
oppe på skabe og
den slags steder.
(En standard "transistorradioledning" med to ledere er fint)

Der er udover basal ikkekrypteret, WEP, WPA/WPA2 mulighed for at
smide USB printer
på, streame musik fra iTunes og der findes vist et par open source
programmer til
at streame.

Dernæst understøtter Airport Express NTP og SNMP hmmm og der var
lidt mere - aaahhh også WDS virker super!
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Der er også mulighed for at have flere profiler, således at man har
et AP
som er indstillet med to profiler, hvor man så vælger en anden profil
når
man flytter det.

Jeg gider faktisk ikke undersøge andre mærker og forventer at købe to
ekstra Airport Express indenfor kort tid. Alt taget i betragtning er
det efter min
mening et godt køb.

Den ENESTE ulempe jeg kan komme i tanke om er at du skal bruge
en Windows eller Mac OS X for at konfigurere.
(det er ikke et problem for mig, idet mit firma har valgt at alle
arbejdsstationer
for medarbejdere er Mac OS X)

Mvh

Henrik
PS Jeg får ikke procenter af Apple's salg af AP'er, men jeg har rodet
med
wireless i hmm 7 år?

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix