Re: Nogle der har prøvet NetBSD?

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 09 Jan 2007 - 22:36:15 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nogle der har prøvet NetBSD?
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue,  9 Jan 2007 22:36:15 +0100 (CET)

>Er der nogle der har prøvet NetBSD og hvad synes I om det?

Tjah, prøvet og prøvet...

Jeg har da i hvert fald brugt NetBSD siden version 1.3.2 tilbage i 1999.
(Google er et fremragende supplement til en svigtende hukommelse.)

I starten var det på mac68k (en Quadra800. 1990-2000 blødte jeg i
seks farver, og jeg lærte Unix med Apples A/UX på en Mac IIfx.)
Sidenhen macppc fra 1.4.1 og i386 fra 1.4.2.

Sidst i 2001 fik jeg en ThinkPad T22 på mit daværende arbejde, den
installerede jeg NetBSD 1.5.2 på, og valgte XFCE som GUI.

Jeg har kørt native Java 1.3.1, med Tomcat, BEA WebLogic og Intellij
IDEA. Jeg mener også jeg fik DB2 og WebSphere Application Server til
at virke under Linux compatibility layer, jeg har i hvert fald forsøgt.
NetBSD fik først native threads (hybrid-model) med v. 2.0, før da
var der kun userland lwp threads (ikke godt med Java). Siden 2.0 har jeg
brugt (selvkompileret) native Java.

En overgang kørte jeg Mac OS X på min iMac, men de sidste par år
har jeg næsten udelukkende brugt en R50e ThinkPad som arbejdsmaskine,
naturligvis med NetBSD. Jeg tror de fleste der bruger NetBSD som
arbejdsmaskine, bruger Firefox som Linux-binary under emulering, selv
foretrækker jeg en native Mozilla (nu Seamonkey) med en native Java
til java-plugin, samt mplayer-plugin. Virker fint, selv med netbank. Kun
fraværet af Flash er til tider et irritationsmoment.

Som det fremgår af ovenstående historie, er min brug af NetBSD
primært en konsekvens af at det var det der virkede på mine Mac'er
i sin tid. Men jeg har nu meget sjældent følt trang til at
undersøge om græsset er grønnere med andre systemer. Pkgsrc har
alle de programmer man stort set kunne ønske sig (endda til andre
systemer end kun NetBSD), og stabiliteten har efter min bedste vurdering
altid været glimrende.

>Og hvad er forskellen på på NetBSD kontra FreeBSD?

Pas. Dertil har jeg alt for lidt erfaring med FreeBSD (= næsten ingen.)
En subjektiv fornemmelse er, at FreeBSD er lidt mere "Linux/anything goes"
agtigt, mens NetBSD er lidt mere "frelst". Dog nok ikke helt så "slemt"
som OpenBSD. Måske er det lidt rigtigt at NetBSD er stagneret en smule,
men projektet er bestemt ikke dødt. Så vidt jeg kan se sker der en
del fx på Xen-fronten, som jeg håber at kunne kigge nærmere på
en gang.

En væsentlig forskel er der nok i fx installeren, hvor FreeBSD vist er
noget mere poleret. NetBSD er nok generelt mere enkelt og gammeldags, men
det virker altså, selv om man måske skal vide lidt mere om hvad man
gør.

Se også en sammenligning fra 2005 her:
(http://www.bsdfreak.org/modules/news/article.php?storyid=132)
Citat:
"My favorite OS remains NetBSD, but I firmly believe that NetBSD has a
long way to go before it can be taken seriously by *USERS* as a decent
unix-like OS. FreeBSD's been there for years. Why can't NetBSD do it?"

Jeg er ikke enig med citatet; jeg er selv kun en gemen bruger, og trives
som sagt glimrende med NetBSD uden at være ekspert i kernelprogrammering
eller lignende. Dokumentationen er også rimelig, og jeg har da
præsteret at kompilere mit eget system et par gange, uden alt for store
problemer. Supporten på NetBSD listerne har altid været noget nær
suveræn.

Jeg vil tro at FreeBSD langt hen ad vejen er mindst lige så godt et valg
som NetBSD, men vil man have et ensartet og enkelt system som kan køre
effektivt både på ens antikviteter og på den sidste nye Core2 Duo,
så er NetBSD bestemt det bedste bud. Mine erfaringer til nu på
server, desktop og laptop maskiner til eget forbrug har i hvert fald aldrig
fået mig til at overveje et skift til noget andet i ret lang tid ad
gangen.

-Lasse