Re: Nogle der har prøvet NetBSD?

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 09 Jan 2007 - 18:24:39 CET

Date: Tue, 9 Jan 2007 18:24:39 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nogle der har prøvet NetBSD?

> Er der nogle der har prøvet NetBSD og hvad synes I om det?
> Og hvad er forskellen på på NetBSD kontra FreeBSD?

Jeg har prøvet NetBSD primært i Parallels (os x), og her giver NetBSD
næsten ingen cpu-belastning, mens FreeBSD giver ca. 20 % i begge
mijløer.

Opsætning af kerne er nemmer i FreeBSD, nemmere forstået på den måde
at der er færre optioner, man kan tilføje, ændre og fjerne. Nu er
NetBSD jo også i stand til at blive afviklet på "mange" flere
platforme end FreeBSD.

Jeg synes at FreeBSD's pakkehåndtering er bedre end NetBSD's. Jeg har
aldrig kørt NetBSD i produktion, så jeg ved ikke om det yder bedre
eller dårligere end FreeBSD. Der har vel heller ikke været lavet
sammenligninger mellem disse to BSD'ere andet end tester som skulle
"bevise" at den ene var bedre end den anden.

Men kort fortalt bruger NetBSD (sidst jeg så noget om det) giant lock,
mens FreeBSD er gået mere og mere over til fine grained locking.

Kunne være interessant at se f.eks. en web- eller db-server på samme
hardware med disse to BSD'ere.

Hilsen
Claus