Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Feb 2007 - 15:18:44 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing
Date: Thu, 8 Feb 2007 15:18:44 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On Feb 8, 2007, at 1:44 PM, Ebbe Hjorth wrote:

> Hej,
>
> Chefen vil gerne vide hvor svært det er at lave en freebsd load
> balancing
> til en apache webserver, har kigget lidt på
> http://redundancy.org/fbsd_lb.html
>
> Hvad har i af tanker og kommentarer, gode råd og links?

jeg ville nok ikke bruge en guide fra 2004, da der er
kommet mange lækre ting i FreeBSD

Lidt søgning viser da også FreeBSD tråde med dette
emne, der blandt andet henviser til CARP og PF rdr med sticky
- jeg ville ihvertfald bruge CARP fremfor VRRP

Kigger man på http://www.openbsd.org/faq/pf/pools.html
finder man afsnittet om
"Load Balance Incoming Connections
Address pools can also be used to load balance incoming connections.
For example, incoming web server connections can be distributed
across a web server farm:

     web_servers = "{ 10.0.0.10, 10.0.0.11, 10.0.0.13 }"

     rdr on $ext_if proto tcp from any to any port 80 -> $web_servers \
         round-robin sticky-address
...."

Vist noget i den stil

Det vil være ret nemt at sætte op med en relativt ny FreeBSD
og PF er bare lækkkkkert :-))

Mvh

Henrik

PS tråden der angav dette findes på
http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-net/2006-August/011587.html

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000