Re: Drivere

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 02 Feb 2007 - 10:44:36 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Drivere
Date: Fri, 2 Feb 2007 10:44:36 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 02/02/2007, at 9.58, Christian Elmerkjær wrote:

> Hej BSD-DK
>
> Jeg har et pcmcia edge-kort, hvor der så vidt jeg ved ikke findes
> nogen drivere til.
> Så tænkte jeg:
> "Det må da være muligt at prøve at se om man kunne sætte sig ind i
> hvordan man laver drivere!!!"
> Jeg er (næsten) uddannet Datalog, så har en smule ide om pointere og
> lign.! :), men hvor begynder man. Hvordan bygger man en driver? Er det
> nemmere til OpenBSD end til FreeBSD? Hvor finder man dikumentation om
> emnet? Og vigtigst af alt: Har jeg tabt på Forhånd?

Første og ofte største er om leverandøren har god dokumentation du
kan bruge
- findes der en open source driver til andre Open Source OS'er? Linux?

Uden information om kortet kræver det en DEL reverse engineering

Eksempelvis kan nævnes at OpenBSD ath driveren ikke understøtter WPA
selvom der har været en BLOB i flere år til FreeBSD og Linux der gør.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP