Re: anbefaling

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 11 Dec 2007 - 22:30:53 CET

Date: Tue, 11 Dec 2007 22:30:53 +0100
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: anbefaling

Nu er der en del som har kommet forskellige indfald. Meget af det er godt og
jeg synes lige jeg vil give mit personlige bidrag.

1. Raritan er fy fordi det kun virker ordentligt med Active-X og her virker
   det ikke en gang super. Jeg bruger kun *nix og bruger ikke penge paa
   MS-only produkter.

2. Jeg har stiftet bekendtskab med rilo, ilo, rsa (ibm), drac og en masse
   Sun. Seriel, rsc, ilom og alom i mange forskellige versioner.
   Bruger til daglig rsa, ilo og suns produkter. Ilo og rsa med udvidede
   licenser.

3. RSA sutter - punktum.
   Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har maatte resette en RSA fordi den var
   FUBAR.

4. ILO. Rimeligt ok. Web delen virker nogenlunde fra *nix. Virtuel CD, USB og
   lignende virker ikke. Java konsollen er halvdaarlig.
   SSH adgang virker fint dog problemer gennem routere/firewalls.
   Til Linux findes nogen programmer som man kan installere og styre
   ILO'en fra OS. Det virker uden problemer og loeser mange problemer.
   LDAP - mjah det virker med Novel E-Directory og AD - ikke med OpenLDAP.
   Seriel console over ssh forbindelsen - det kan man, men hvis man bruger
   BIOS i seriel mode og saetter en skaerm paa gaar det siiindsygt langsomt
   med at boote.
   Alt i alt synes jeg nogenlunde om HP og ILO.

5. Suns ALOM. Det er for laekkert!
   Ikke noget med ekstra hw eller licens. Det er der og det virker. Deres
   seneste udgave en PPC med linux paa. Den er super. Remote KVM virker 100%
   og man kan saagar styre bios via seriel adgang - ogsaa gennem ssh.
   Saaledes kan styre alle 10 servere i bladecenter 6000 via en seriel port
   og en netport.
   Jeg kan kun sige en ting - saadan skal det laves. (joh, joh med x86
   maskiner ser det stadig lidt sjovt ud naar man booter men de bruger jo
   heller ikke OPB).

Saa grundlaeggende kan jeg anbefale Sun's ALOM. Og jeg ville oenske at jeg
kunne faa noget KVM udstyr til vores legacy som kunne det samme.

Ps.
Jeg skal nok sige til om FreeBSD virker paa deres blades. Jeg regner med at
teste paa opteron (x6220), Intel Quad Core og T2000 modellen. Jeg forventer
mig dog ikke saa meget af FreeBSD paa den sidste.

Mvh
Sven Esbjerg

--
WWW: http://sven.esbjerg.name