SV: VIA boards og BSD

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 01 Dec 2007 - 23:16:32 CET

Subject: SV: VIA boards og BSD
Date: Sat, 1 Dec 2007 23:16:32 +0100
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Jeg har med FreeBSD brugt et Via Epia 1,2GHz board gennem snart tre år. Selve boardet fungerer fint, og har været hurtigt nok til brug som kombineret Apache/PHP/Mysql, Postfix, Hobbitmon, Samba mv. server til min lille virksomhed.

Jeg fik en masse inspiration via sitet www.mini-itx.com,hvor jeg også endte med at købe boardet. De beskriver en lang række mulige løsninger.

Så vidt jeg husker fra min research dengang jeg købte det, kan man bruge et riserkort som giver max to PCI slots - men de kabinetter som jeg så på gav slet ikke mulighed for at bruge PCI slottet på grund af pladsmangel.

Bemærk at netkortet er et realtek af type vr (i FreeBSD), som da jeg købte boardet var beskyldt for at give en masse problemer og falde ud/crashe ind imellem. Problemet skyldtes tilsyneladende en fejl i en tidligere version af FreeBSD, men vr kortene bliver også i dag beskrevet som "redefinition of low-end" - hvilket er en væsentlig parameter at tage med i overvejelserne. Kortet understøtter polling, og det skulle kunne løse problemet med udfald/crash, men ikke med dårlig net performance i øvrigt.

Og så er det vist endnu ikke lykkedes nogen at aflæse temperatur/blæser/mv. sensorerne fra FreeBSD - i hvert fald ikke sidst jeg undersøgte det.

Men ellers har det været en success indtil videre.

Mvh.

Niels