SV: Check af soft-raid

From: Gert Lynge (none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 29 Aug 2007 - 10:09:54 CEST

From: "Gert Lynge" <none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Check af soft-raid
Date: Wed, 29 Aug 2007 10:09:54 +0200

>BIOS assisted plejer at være noget snot som kun kan bruges
>med en Windows driver. Det fungerer typisk ikke særligt godt
>med Open Source OS'er som BSD og Linux.

Det fungerer tilsyneladende fint her. "tilsyneladende" fordi jeg ingen
erfaring har med nedbrud endnu - men går det helt galt har jeg jo en backup
:-)

>Mit RAIDframe på OpenBSD læser sådan lidt hist og her kan
>jeg se med iostat kommandoen, men sørger formentlig ikke for at
>læse hele skidtet jævnligt.

ws# iostat -x
                        extended device statistics
device r/s w/s kr/s kw/s wait svc_t %b
ad4 0.0 0.0 0.0 0.0 0 4.1 0
ad6 0.0 0.0 0.0 0.0 0 3.4 0
ar0 9.0 4.8 383.5 190.3 0 8.3 2

...nu er jeg ikke lige helt skarp på outputtet af iostat - men umidelbart er
der jo ikke ret mange af tallene på ar0 der går igen under ad4/6???

>Jeg får dog testet mit RAID rebuild og diskene rimeligt tit
>idet jeg har haft lidt strømafbrydelser, heraf et par stykker
>som er selvforskyldte :-)
Nå ja - det var selvfølgelig en ide :-)

Anyway - tak for svaret.

MVH