Re: Check af soft-raid

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 28 Aug 2007 - 07:59:38 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Check af soft-raid
Date: Tue, 28 Aug 2007 07:59:38 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 27/08/2007, at 11.26, Gert Lynge wrote:

> [...]
> sin
> hardware-raid5 for at sikre sig at pariteten rent faktisk også kan
> læses.
> Ellers opdager man det måske først når en disk står af og man har
> brug for
> den (dvs. en disk står af om man skal rebuilde - hvorefter man opdage
> bad-blocks på en af de tilbageværende diske).
> Faktisk bør man købe en controller, der kan scheduleres til selv at
> gøre
> det. Men det er nu ikke det mit spørgsmål går ud på.
>
> Gælder det også for fx "et BIOS-supporteret soft-spejl" (eller hvad

BIOS assisted plejer at være noget snot som kun kan bruges
med en Windows driver. Det fungerer typisk ikke særligt godt
med Open Source OS'er som BSD og Linux. Mine Asus bundkort
har det og det er ubrugeligt. Jeg kender ikke dit specifikke
Intel MatrixRAID andet end en hurtig google og din dmesg
der lader til at kende lidt til det.

Software RAID, som RAIDframe og GEOM mirror er blot software,
virker fint og har en god hastighed på en ikke 100% CPU belastet
server. Det er typisk mere fleksibelt end hardware RAID
og billigere

Hardware RAID er når du har en controller som er intelligent
nok til at håndtere RAID. Dyrt og hvis din controller dør
kan man sjældent finde en erstatning.

> Jeg går ud fra at FreeBSD ikke står og læser fra begge diske for at
> sikre
> sig at data rent faktisk KAN læses?

Mit RAIDframe på OpenBSD læser sådan lidt hist og her kan
jeg se med iostat kommandoen, men sørger formentlig ikke for at
læse hele skidtet jævnligt.

Jeg får dog testet mit RAID rebuild og diskene rimeligt tit
idet jeg har haft lidt strømafbrydelser, heraf et par stykker
som er selvforskyldte :-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH