FreeBSD halv-fryser

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 28 Aug 2007 - 19:08:14 CEST

Subject: FreeBSD halv-fryser
Date: Tue, 28 Aug 2007 19:08:14 +0200
From: "Carsten Jensen" <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

men er ikke helt frosset til

Jeg har prøvet lidt af hvert, og har på fornemmelsen at det er freebsd-snapshot der volder mig problemet.

Mit system var FreeBSD 5.4 jeg opgraderede til 5.5p15 (i et led til at komme op på 6.2), mit system frøs på begge af disse.

Jeg kan pinge maskinen, jeg kan komme så langt at jeg kan indtaste min adgangskode via SSH (samme med direkte på konsollen),
men så stopper den så, indtil ssh klienten timer ud.
En meget simpel HTML side kan jeg få frem (fra den webserver den kører) efter 45+ sekunder.
Kun med en hard reset kan jeg få systemet op at køre igen.

Det seneste jeg har installeret er freebsd-snapshot, og først efter denne installation har jeg lagt mærke til adgangen til serveren.

* Er der nogle af jer der har eller har haft lignende problemer ?
* og hvad har i gjort for at omgå/fixe problemet ?

* Hvilken type shell skal jeg benytte mig af hvis jeg skal kunne komme på serveren i "safe-mode" dvs den shell der loader mindst ind,
så jeg evt kan få muligheden for at slå processer ned der tager 100% cpu tid ?

Min normale shell er tcsh.

Jeg synes ikke jeg kan finde noget i nogle logfiler der melder om nogle fejl.

Jeg har fulgt vejledningen på http://people.freebsd.org/~rse/snapshot/ til freebsd-snapshot

Til de af jer som ikke ved det, er freebsd-snapshot lignende til shadowcopy på windows 2003 servere (vista kører det også).
men man kan vende tilbage til en version af en fil, der blev taget snapshot af på pågældende tidspunkt, en ret god frontend
til hvis man ændrer filer, programmerer osv (helt teknisk hvordan det virker har jeg ikke sat mig ind i, men den benytter sig
af filsystemet, samt nogle programmer der allerede ligger i operativsystemet, hvor freebsd-snapshot er en frontend til nem
benyttelse af disse programmer).

Hvis I kender til andre produkter end freebsd-snapshot I mener er bedre, er I mere end velkomne til at besvare også.

Mvh Carsten Jensen

Taking the public transportations is just an excuse for arriving late at work