Re: Skifte controller uden reinstall af FreeBSD 6.2

From: Martin Madsen (none@martin--sprithuset.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 Aug 2007 - 18:42:29 CEST

Date: Wed, 15 Aug 2007 18:42:29 +0200
From: Martin Madsen <none@martin--sprithuset.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Skifte controller uden reinstall af FreeBSD 6.2

> martin@sprithuset.dk wrote:
> <snip>

> <snip>
>
> Jeg går ud fra du har fint styr på det, men bare for en sikkerheds skyld:
>
> Sørg for at have rigtigt gode backup-rutiner!
>
> Med RAID0 er du på herrens mark hvis en enkelt disk i et array går, så
> ordentlig backup er essentielt. Har du testet hastigheder på RAID0
> henholdsvis RAID1 for at se om du ville kunne "nøjes" med den hastighed
> RAID1 giver (personligt sover jeg bedre om natten ved RAID1 end ved RAID0)?
>
> MVH

> [...]
Hej Thomas,

Hvis dette er en dobbelt post så underskylder jeg meget, men jeg havde
lidt problemer med mailen under
de mange genstarter for at få alt parat til flytningen.

Jeg har desværre ikke lavet nogle backup rutiner endnu men nu er nok et
godt tidspunkt at få lavet det.

Jeg kunne forestille mig at bruge dump/restore over på en af de diske
jeg vil bruge til lager plads og så måske
køre det igennem tar/gzip for at spare plads.

Da det kun er mig der brugere serveren vil jeg nok ikke gå raid1 vejen
da jeg så vil få knebent med plads på
9Gb disken. Jeg har egentlig 4stk af de 9Gb diske men jeg mangler både
plads på kablet (kun plads til 4 enheder og controller)
samt plads i kabinettet til alle diskene. Ellers kunne jeg jo køre raid5
og have en disk i overskud hvis det gik galt.

Men jeg tror jeg vælger RAID0 og så laver et script der kører en backup
et par gange om ugen.

Ville dump/restore og derefter tar gz være fint til formålet eller er
der en mulighed som er bedre?

Jeg vil gerne takke jer alle for super venlighed og hjælpsomhed med
dette. Det har virkelig hjulpet mig meget.

Status ligenu: Maskinen er igang med dump/restore processen som jo tager
noget tid. Den laver en del fejl med at
"File already exists" så jeg er spændt på om den har overskrevet dem
korrekt eller om jeg skal modificere scriptet
til at overskrive filerne. Går ud fra det er en option i restore
programmet hvis det ikke er sat som standard.

Bagefter skal jeg have lavet ændringerne i fstab så den kommer til at
passe til de nye diske systemet skal køre på.

Med Venlig Hilsen
Martin Madsen