Skifte controller uden reinstall af FreeBSD 6.2

From: martin@sprithuset.dk
Date: Tue 14 Aug 2007 - 21:17:20 CEST

From: "martin@sprithuset.dk" <none@martin--sprithuset.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Skifte controller uden reinstall af FreeBSD 6.2
Date: Tue, 14 Aug 2007 21:17:20 +0200

Hej alle.

Jeg har en gammel server til at stå hvor jeg efterhånden har smidt en del timer i
at konfigurere den op til mail og filserver plus diverse andre sjove ting.

Men jeg har desværre installeret FreeBSD på en harddisk siddende på en ældre ATA33
controller.

Dette betyder at når jeg overfører filer fra og til serveren er det med en
hastighed på omkring 2-5Mb/sec dog oftest 2 Mb/sec.

Jeg har så købt mig en SCSI RAID Controller samt 2x9gb 15K rpm diske og 2x36Gb 10K
rpm diske som jeg vil køre i raid 0 hver for sig.

Jeg planlægger at lægge FreeBSD på de 2x9Gb diske og så bruge de 2x36Gb til hurtig
lager plads. Jeg har også nogle almindelige PATA diske som skal på en promise
controller der senere er tilføjet til maskinen.

Jeg har allerede mountet SCSI diskene og testet at de kan levere meget bedre
performance. Det maxer uden problemer det 100Mbit netkort der sidder i maskinen ud.

Mit spørgsmål er så: Er det muligt at migrere den installation jeg allerede har
over på de 2 9Gb SCSI diske uden at skulle reinstallere og lave alt konfiguration
fra ny?

Ligenu hedder mit bootdrev ad0 men hvis jeg lægger den på scsi'en kommer den jo
til at hedde da1 (da0 er de 2x36Gb diske)

Håber nogen kan kaste noget lys over dette.