Strømbesparelse - WAS - Automatisk buildworld/kernel

From: Axel Kellermann (none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 08 Aug 2007 - 19:36:39 CEST

Date: Wed, 08 Aug 2007 19:36:39 +0200
From: Axel Kellermann <none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Strømbesparelse - WAS - Automatisk buildworld/kernel

Flemming Jacobsen skrev:
> Du risikerer at formanden for elsparerådet personligt møder op
> for at tæve dig, men ellers giver det ingen problemer.
Jeg har længe ledt efter noget der bruger mindre strøm.
Der findes flere processorer, der virker intressante:
AMD - Geode NX 1500
Intel - U 1500
men jeg kan ikke finde dem til salg nogen steder og de er måske halvdyre.

Jeg har kigget på andre, der bruges i laptops, men hvordan er FreeBSD
til at udnytte de teknologier der findes til strømbesparelser?
AMD - Powernow
Intel - Speedstep.

Eller er det noget processorerne helt selv styrer?
Er der chipsets/bundkort man skal undgå/foretrække?
Kan man spare strøm ved at underclokke?

Rent processorkraftmæssigt er alt fra PIII brugbart, da den ikke laver
alverden men kører 24/7
Bundkortmæssigt leder jeg efter nogle der har min 2 pci-slots, parallel,
min 2 sata og gerne med consol direkte til comport.

Mange hilsner

Axel Kellermann