Re: forslag til fil-server

From: Peter Bach (none@peter.bach--mail.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 29 Apr 2007 - 09:36:56 CEST

Subject: Re: forslag til fil-server
From: Peter Bach <none@peter.bach--mail.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Sun, 29 Apr 2007 09:36:56 +0200

lør, 28 04 2007 kl. 23:25 +0200, skrev Claus Guttesen:
> Hej.
>
> Jeg vil gerne sætte en lille server op med zfs som har noget
> diskplads.Jeg har set på dette bundkort
> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=333768 udfra des's
> http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-current/2007-April/070928.html
> så skulle den virke ok. Har nogen prøvet at installére FreeBSD på den?
> Jeg søgte på produkt-navnet samt freebsd men fandt ingen relevante
> links på google.

Jeg kører OpenBSD på et VIA EPIA10000 og det kører fint på nær det
indbyggede netkort (vr0). Det bruger mange interrupts, og
oversførelseshastigheden er lav. Ved ikke om det evt. er anderledes på
det nye bundkort. Jeg vil nok anbefale dig at købe et eksternt gigabit
netkort, men prøv først om du kan leve med det der er i i forvejen.
Ellers skal du jo bruge pci-riser, hvis du også vil have en 4ports
SATA-controller i.

> Tanken var at sætte nogle 3,5" (s)atadiske sammen som kører 5400 RPM,
> men dem kan man næsten ikke få mere. Vil 2,5" diske bruge mindre
> strøm? Disse leveres jo primært med 5400 omdrejninger. Fandt en 4000
> RPM toshiba 2,5" disk på 200 (metriske) GB og fire af disse i raidz
> vil gi' ca. 568 GB.

2,5" harddiske bruger meget mindre strøm end de store 3,5". Mener nogle
af dem på 4200 RPM kommer under 2Watt i idle. Kig på producentens
hjemmesider efter specifikationer. Mener dog ikke de er beregnet til at
køre 24/7, så det skal du lige være opmærksom på.

For at spare strøm og undgå slid på diskene kan du jo evt. sætte noget
spin-down på diskene, hvis det er til en medie-server.

Peter