VoIP gennem, NAT/PAT/pf

From: Lars Bonnesen (none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 25 Apr 2007 - 12:55:05 CEST

Date: Wed, 25 Apr 2007 12:55:05 +0200
From: "Lars Bonnesen" <none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: VoIP gennem, NAT/PAT/pf

Sidder med en VoIP til bag en OpenBSD firewall med en offentlig IP.

De porte, der skal bruge til denne løsning er UDP 5060 og UDP 5004, så
jeg har tilføjet

rdr pass on $ext_if proto udp from any to $ext_if port 5060 ->
$voipata port 5060
rdr pass on $ext_if proto udp from any to $ext_if port 5004 ->
$voipata port 5004

...så alt udefra kommende udp port 5060 og 5004 bliver redirectet til
min ATA samt:

pass in quick log on $game_if proto udp from $voipata to any port {
5060, 5004, 3478 }

...så der også kan startes opkald indefra.

Det virker fint når jeg lige genstarter ATA'en, men efter et øjeblik
kan man ikke ringe indad (men tilsyneladende godt ringe ud).
Genstarter jeg ATA'en virker det igen. Jeg har flashet ATA'en, så den
kører nyeste firmware, men jeg tror ikke, at det er her hunden ligger
begravet - jeg tror at hele bunder i noget NAT/PAT.

Nogle forslag til løsning?

Vh, Lars.