Re: Gode raad om valg af laptop

From: Thomas Peter Berntsen (none@no_spam--translucent.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 27 Sep 2006 - 11:48:03 CEST

Date: Wed, 27 Sep 2006 11:48:03 +0200
From: Thomas Peter Berntsen <none@no_spam--translucent.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gode raad om valg af laptop

Phil Regnauld wrote:

> Alle ovenstående er gode -- X32 er dog meget lille hvis du skal
> bruge det til mere end som sofa/rejsemaskine. T42 er mit foretrukne
> valg, Z* serien er ret spøgst med FreeBSD bl.a. lyd og bluetooth
> virker ikke helt. T42 er "fuldt" understøttet i de fleste konfigurationer
> (dog er 3D altid lige så bøvlet).

> Elendig graphics chip, ellers rigtig ok maskine -- men jeg vil klart
> anbefale at du kører OS X hvis du skal købe en Mac -- der er ellers
> ingen grund til at købe en maskine med kun 1 mus knap og ingen trackpoint.

Hejsa

Lige et lille indlæg om MacBook :-)

Jeg anvender en OS X MacBook som primære arbejdshest ifm. diverse
udviklingsmæssige og sysadmin-opgaver, og jeg er bestemt ikke skuffet
over grafikperformance.

Det skal naturligvis forståes, at den integrerede Intel-grafik ikke er
egnet til eksempelvis nyere 3D-spil, men den er fuldt ud tilstrækkelig
til et dual-screen-setup i opløsninger op til omkring 1280 * 1024 px,
hvor man eksempelvis afvikler applikationer i et andet operativsystem
vha. Parallels på den sekundære skærm i fuldskærmsmode. Opløsninger på
op til 1600-noget i bredden (mange 20" widescreens) skulle ifølge
hear-say heller ikke være problematisk.

Vedr. Parallels og Linux og Unix skal det dog lige siges, at der kan
være nogle problemer med et dansk tastaturlayout og specielt
pipe-karakteren, hvilket godt kan være et stort irritationsmoment. Dette
skyldes øjensynligt, at understøttelse af internationale karaktérsæt og
tastaturlayouts er ét af de områder, hvor der stadig mangler lidt
udvikling i Parallels.

Jeg har selv arbejdet med IBMs T'ere og X'ere, og det er nogle gode og
solide maskiner. Nu er jeg dog for tiden blevet noget gladere for OS X
og de nye MacBooks, og jeg synes, at de mhb. byggekvalitet og
performance er rigtig gode.

Vh
Thomas