Re: Gode raad om valg af laptop

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 27 Sep 2006 - 11:41:44 CEST

Date: Wed, 27 Sep 2006 11:41:44 +0200
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Gode raad om valg af laptop
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Lars Sommer wrote:
> Hej BSD-DK
>
> Jeg staar og skal til at koebe ny laptop, da den gamle er doed.
> Den skal holde sig under en 9000kr, og gerne vaere noget thinkpad(-like)
> Den boer vaere saa kompatibel med freebsd som muligt.
>

> Thinkpad T30 Intel Pentium 4 Mobile 1,8 GHz Kr. 7.795,-
> Thinkpad T42, Intel Pentium M 1,8GHz (M745), Kr. 8.795,-
> Thinkpad X32 Intel Pentium M 1,8 GHz (M745) Kr. 8.795,-

Stiller du ikke så store krav til skærmopløsning (1024x768 så vidt jeg husker)
er alle tre relativt nemme at have med at gøre --> Dog skal du ikke kunne
forvente at få ATI 3D grafik til at fungere sammen med Suspend/resume --> bruger
selv en IBM R51 med tilsvarende hardware.

> Thinkpad Z60m Centrino Intel Pentium M 1.86 GHz (M750) Kr. 7.295,-
> Thinkpad Z60t Intel Pentium M 1.86 GHz (M750) Kr. 8.295,-

Z-modellerne har vist stadigvæk lidt problemer med lydkortet - der bliver
arbejdet på en driver, men den er vist ikke helt 100% ....

> og saa et lille sidespring; hvad siger saadan een til freebsd?:
> Apple MacBook, Intel Core Duo 1.83 GHz, 8.667 kr

Den er der ikke noget galt med og du får en masse batteri-tid (i forhold til
IBM'erne) --> du skal bare købe nogle ekstra RAM fra starten af .... havde selv
en G4 12" iBook som jeg var glad for :-)

Et andet alternativ kunne fx være de nye modeller fra Lenovo (deres Core Duo 12"
bredformat model ser ret fin ud) - deres hardware ser ikke specielt eksotisk ud,
men det er altid svært at vide om der er 100% FreeBSD support ....

I tillæg til alt det her så sal du kigge specielt efter indbyggede WiFi kort -
den seneste generation af Intel ABG-kort har endnu ikke en fungerende driver -->
så enten gælder det fx Intel 2200 eller også kigge efter et Atheros baseret ...
en del producenter har mulighed for at vælge mellem forskellige WiFi mini-pci
kort ...

--

gregers/

FreeBSD 6-Stable since the 14. of February