Reverse DNS - nu vi alligevel taler om spam

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Sep 2006 - 22:43:38 CEST

Date: Wed, 13 Sep 2006 22:43:38 +0200
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Reverse DNS - nu vi alligevel taler om spam

Nu hvor der alligevel kører en spam-diskussion her på listen har jeg et
spørgsmål der sikkert er nogen der kan hjælpe med.

Jeg har netop her til aften for første gang oplevet at en mail jeg
sender afvises med 550 5.7.1 Access denied, formentlig fordi min
mailserver står på min BB-Prof forbindelse og derfor har et spøjst
TDC-navn som PTR record.

Jeg har derfor søgt lidt på Google, og faldt bl.a. over dette guldkorn
fra Jan Chrillesen (på en blog, dateret 2002):

>I don't know the ARIN rules for delegating reverse DNS for LIR
customers but here in Europe everyone with a /24 or bigger
>allocation is entitled to get a delegation to their own servers. At
TDC Internet (where I work) we provide CIDR delegations
>for /29 and larger and everyone, even those with a /32 can get a
custom PTR record.

>Posted by: Jan Chrillesen <http://www.chrillesen.dk/weblog/> |

Samt denne, fra bsd-dk's eget arkiv (Robert Martin-Legène, 01 Nov 2002):
>De kan sælge dig en løsning mht DNS som de tager 200 kroner for hvis
>de vil, men hvis du selv ønsker at drive din reverse DNS, så skal
>du blot bede om at få uddelegeret autoriteten til det reverse
>adresserum. Det er ret ligetil, og de SKAL gøre det (jvf igen RIPE NCC).

Er der nogen der kan gennemskue hvad mine muligheder er for at få
fornuftig reverse DNS. Så vidt jeg kan se af BB-Prof beskrivelsen, kan
jeg ikke få reverse DNS på den ene adresse jeg bruger i dag, i
modsætning til det Jan skrev i 2002. Skal jeg anskaffe flere
IP-adresser? (Det er lidt tosset at skulle gøre det, men hvis det er det
der skal til...) Skifte udbyder?

Det er ikke fordi jeg har noget at skjule, men af principielle årsager
ønsker jeg at have min egen mailserver, og ikke benytte TDC i det omfang
jeg overhovedet kan undgå det. Især ikke efter de seneste udmeldinger om
fremtidig terrorregistrering af trafik (mail?) Jeg skal nok selv
arkivere min post tak, jeg er ikke interesseret i at TDC skal gøre det
på statens vegne.

-Lasse