Re: Placering af PCI-kort

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Sep 2006 - 10:23:28 CEST

Date: Wed, 13 Sep 2006 10:23:28 +0200
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Placering af PCI-kort

On Wed, Sep 13, 2006 at 08:47:59AM +0200, Kristian Mide wrote:
> [...]
[...snip...]

> Faktisk opblevede jeg her den anden dag i Freebsd at mens jeg havde 3
> pci kort, et grafikkort, lydkort og netkort, hvor grafikkortet sad
> nederst i maskinen, efterfulgt af netkortet og øverst oppe lydkortet.
>
> Netkortet virkede slet ikke, indtil at jeg byttede om op grafikkortet
> og lydkortet.

PCI er lavet sådan at IRQ's kan allokeres dynamisk, men mange producenter
(Creative *suk*) har valgt at lave kort som kun kan bruge en mindre delmængde
af IRQ's. Dette skaber typisk konflikt mellem lyd- og xxx-kort.
Netkort kan som regel bruge alle IRQ's så de er mere afhængige af hvordan
MB er lavet.

Motherboardet skal kunne finde ud af at tildele IRQ's på en fornuftig måde og
her fejler rigtig mange BIOS'er. Jeg har siddet med en del bundkort hvor
manualen hævdede et og virkeligheden var noget andet. Jeg så gerne at BIOS
blev erstattet af openfirmware (jeg ved ikke hvordan EFI vil virke).

Omkring det med performance. Du skal kigge på hvor mange enheder der sidder
per PCI-bro og hvor meget du regner med at de skal trække. Herefter er det
blot at vælge de rigtige slots ifølge manualen.
I husholdnings-PC'ere har du typisk 1 PCI bro til deling mellem de PCI slots
der er. I servere er der typisk mellem 3 og 10 alt efter servertype. Dog er
der ofte forskel i bushastigheder (33MHz vs. 66MHz).

Alt i alt er du nødt til at fatte manualen og læse. Herefter kan du
eksperimentere dig lidt frem og se om det kan lade sig gøre.

Mvh
Sven

--
WWW: http://sven.esbjerg.name