Re: Ekstern diskløsning til FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 31 Oct 2006 - 11:59:32 CET

Date: Tue, 31 Oct 2006 11:59:32 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ekstern diskløsning til FreeBSD

> Jeg har fået fingre i en 1U-server med et 64-bit PCI-X (66/100/133) slot i
> bagen (Nexcom NSA1108). Denne ville jeg gerne bruge som server med
> eksterne diske i RAID5 (eller evt. blot RAID1).
>
> Hertil kræves dels et diskkabinet med diske, dels en controller. Kan nogle
> af jer andre give gode anbefalinger til at køre med FreeBSD på ovennævnte
> hardware?

Hvor store datamængder er der tale om. Kommer det over 100 GB vil jeg
kraftig anbefale at du ser på andre OS'er som understøtter vxfs eller
evt. Sun's nye zfs eller andre gennemprøvede journalførende
filsystemer som Linux's ext3.

Jeg har gode erfaringer med FreeBSD som web- og db-server, men knap så
gode når der er tale om fil-server. Dette pga. fsck'en, som ikke altid
kan lægges i baggrunden. Selv om den kan lægges i baggrunden, tager
del en del ressourcer. Deler du partitioner via nfs, er klienterne
ikke i stand til at se filer, når FreeBSD laver et snapshot af
partitionen, inden den fsck'er enheden.

Jeg har faktisk sat webserverne op til at udføre fsck i forgrunden,
fordi jeg oplevede at serveren nogen gange ikke kom op igen, hvis den
genstartede, fordi jeg manuelt måtte lave en fsck (i single-user
mode).

Hilsen
Claus