Re: osx + trådløs + freebsd nfs

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 21 Oct 2006 - 09:25:27 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: osx + trådløs + freebsd nfs
Date: Sat, 21 Oct 2006 09:25:27 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 20/10/2006, at 21.45, Erik Cederstrand wrote:

> Som en god netborger ville jeg se, om problemet har været
> diskuteret allerede, og så er det lykkedes mig at være til besvær
> alligevel. Undskyld!
Stort besvær er det jo ikke :-)

En ting der har drillet mig på OSX med NFS var brugen af portnumre, hvor
det endte med at følgende kommando med -P virkede - med OpenBSD
som server

sudo mount -o -P 10.2.4.5:/userdata/piratmusiknow45 /userdata/Music

-o er options og "-P" er den option der smides videre til mount_nfs

man mount_nfs siger så
   -P Use a reserved socket port number. This is useful for
mounting
              servers that require clients to use a reserved port
number on the
              mistaken belief that this makes NFS more secure. (For
the rare
              case where the client has a trusted root account but
untrustwor-
              thy users and the network cables are in secure areas
this does
              help, but for normal desktop clients this does not apply.)

og ja OSX listen lever - men der er jo ikke så meget bøvl med OSX
at vi bruger den så tit ;-)

Mvh

Henrik

PS Jeg er begyndt at bruge Interarchy klienten, der giver Finder
agtig visning af kataloger over SFTP, dvs SSH - den virker stort
set som erstatning for NFS/SMB for mig og er pengene værd.
http://www.interarchy.com/main/

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix