Re: Spam problem ifb. m. falsk 'Return-Path' (Sendmail MTA)

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 17 Nov 2006 - 20:56:18 CET

Date: Fri, 17 Nov 2006 20:56:18 +0100
From: Per Engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Spam problem ifb. m. falsk 'Return-Path' (Sendmail MTA)

Henrik Kramshøj wrote:

> Jeg valgte selv at smide SPF records på mine primære domæner
> for hmm nogle år siden?, dvs dem der har MX records og som
> jeg bruger på nettet.

Ifb. m. hvad Flemming skrev, saa er jeg igang med denne den. Er dog rart
at hoere det virker.

> Det har generelt været en stor success, den eneste jeg ikke har kunnet
> skrive til er faktisk Preben Guldberg fra The Camp hvis mailserver
> afviste mine mails når jeg sendte til mailinglisterne på thecamp.
>
> Jeg oplevede et stort fald i "backscatter", er det ikke udtrykket
> på den støj man får fra et joe-job, at ens adresse/domæne er misbrugt.

Jo (audio-freak udtryk).

> Hvis du checker TXT på eksempelvis kramse.dk får du noget i stil med:
> $ host -t txt kramse.dk
> kramse.dk descriptive text "v=spf1 ip4:217.157.glCCadresseremoved.128/28
> ip4:mailgate.cybercity.dk ip4:smtp.3.dk ip6:2001:some:dead:beef:81::/48
> -all"

$ dig txt kramse.dk
"v=spf1 ip4:smtp.3.dk a mx mx:security6.net ~all"

> Jeg forventer at opgradere denne idet jeg har fået nye adresser efter
> skift af internetudbyder i tirsdags.

(/me too [Dec. 01])

... #^%$@*!

> OpenBSD er super som frontline og kan holde til det. De indbyggede
> faciliteter med spamd, PF (inkl nyeste features) samt integrationen
> med BGP og andre ting som kunne være relevante for Per tror jeg
> han bliver på denne :-)

Yep. Jeg takker for indlaegget Henrik - altid fyldestgoerende naar det
kommer fra dig.

Hygge,

/per

per@xterm.dk

--

"The most worth-while thing is to try to put happiness into the lives of others."

- Sir Robert Baden-Powell