Re: Spam problem ifb. m. falsk 'Return-Path' (Sendmail MTA)

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Fri 17 Nov 2006 - 11:38:35 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Spam problem ifb. m. falsk 'Return-Path' (Sendmail MTA)
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Fri, 17 Nov 2006 11:38:35 +0100

Per Engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Det sidste doegns tid har jeg oplevet en voldsom stigning i modtagelse
> af replies/bounces paa mails der er afsendt med vilkaarlig og falsk
> <none@bruger--.lh.bsd-dk.dk> paa et af mine domainer. Det er kun dette ene domain der
> rammes, men det rammes tilgengaeld med snart 700 mail pr. time fra
> alle mulige steder i verden.

siden du allerede kjører OpenBSD, er det nærliggende å foreslå å sette
spamd opp med greylisting og greytrapping.

Bob Beck har en fortreffelig presentasjon om dette som han holdt på
NYCBSDCon[1], og selv har jeg det med i PF-tutorialen[2] fra og med
EuroBSDCon 2006-utgaven

[1] http://www.ualberta.ca/~beck/nycbug06/spamd/
[2] som har sitt nye hjem på http://home.nuug.no/~peter/pf/; spesifikt om
    greytrapping på http://home.nuug.no/~peter/pf/en/spamd.greytrapping.html

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/