Re: Sikker envejs komunikation.

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 12 May 2006 - 18:12:11 CEST

Subject: Re: Sikker envejs komunikation.
From: Jesper Louis Andersen <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Fri, 12 May 2006 18:12:11 +0200

On Thu, 2006-05-11 at 18:34 +0200, Wabsie Eisbaw wrote:

> Morse er måske lidt for omstændigt. Normalt binært signal ville være
> tiltrækkeligt.
> Som 'read led' bruges blot en IR-phototransistor forbundet til +10v og
> rx @ boks_2. Det ville være bedst med IR for naturligvis at ignorere
> 'støjende' lys. Det kræves jo så bare at sende dioden ved boks_1 skal
> udskiftes med en IR-diode, men det er jo nemt nok.

Jeg ville benytte en prefix-free code[1]. Hvis den reciever gaar ned og
kommer op igen kunne det jo vaere rart om den vidste hvornaar den skulle
starte igen.

Dertil kan det nok betale sig at kigge paa noget paritetscheck og noget
hamming-afstand for at kunne detektere/korrigere fejl i stroemmen.

(Ja, det er overkill, men sjov ;)

[1] En prefix-free code er en kodning af et alfabet, hvor der ikke
findes een kode, der er et prefix af den anden. Morse er ikke
prefix-free, da H og I kodes saa de er prefix'er af hinanden (der er
flere tilfaelde, men det er den nemmeste). Binaer kode er selvsagt ikke
prefix-free. Enhver huffman-kodning er dog, saa man kunne blive enig om
en simpel code-book baseret paa den tekst man vil flytte. Saa faar man
ogsaa komprimering af signalet.