Gateway udenfor subnet

From: Wabsie Eisbaw (none@wabsie--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 01 Mar 2006 - 17:21:59 CET

Date: Wed, 1 Mar 2006 17:21:59 +0100
From: "Wabsie Eisbaw" <none@wabsie--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Gateway udenfor subnet

Hey, alle med-medlemmer.
Jeg har lige installereret FreeBSD 6.0 på min bærbare, som desværre
dualbooter med xp lige nu.
Som mange studerende, skifter jeg mellem min egen og skolens netforbindelse.
Både mit eget og skolens netværk bruger DHCP, og der burde derfor ikke være
nogen forskel: For at få net, skal man bare tilslutte RJ45 kablet - men ak:

Jeg fandt ud af, at jeg ikke kunne pinge eller forbinde til, eller gå
gennem, gatewayen på skolen. Jeg får en IP af dhcp serveren (som jo er
indbygget i routeren) og jeg kan forbinde til alle de andre computere på
lan'et, undtagen gateway og den primære DNS server - derfor ingen google til
mig.

Jeg tror at det skyldes at "gatewayen" ikke er på samme subnet (sidste
dhclient lease):
lease {
  interface "vr0";
  fixed-address 172.27.75.148;
  option subnet-mask 255.255.252.0;
  option routers 172.27.77.2;
  option domain-name-servers 172.27.77.1,194.239.134.83;
  option domain-name "HTX";
  option dhcp-lease-time 432000;
  option dhcp-message-type 5;
  option dhcp-server-identifier 172.27.77.2;
  option dhcp-renewal-time 216000;
  option dhcp-rebinding-time 378000;
  renew 6 2006/3/4 00:59:07;
  rebind 0 2006/3/5 21:59:07;
  expire 1 2006/3/6 12:59:07;
}

Routeren og gatewayen er 172.27.77.2 i leasen her, men når jeg tracerouter
google.dk fra en linux livecd, får jeg at første hop er 172.27.75.254, som
jo burde være routeren. Addressen 172.27.77.2, optræder aldrig i traceroute.
Diverse linux livecd'er jeg har prøvet på min bærbar og windows, har ingen
problemer, så problemet på være bsd-specifikt.

172.27.75.254 må altså være den rigtige gateway, som 172.27.77.2 bare peger
tilbage på. Problemet er at dhcp serveren, siger at 172.27.77.2 er gateway,
som ikke overholder netmasken, som jeg tror at FreeBSD ikke accepterer. Er
dette rigtigt?

Jeg kan også se at 172.27.77.2 og 172.27.75.254 har samme fysiske
MAC-addresse, ved at lave en arp -a på windows og jeg kan fra FreeBSD godt
forbinde til 172.27.75.254 som jo også ligger inden for subnettet.

Jeg søgte lidt, for at finde et lign. tilfælde, men fandt kun ét; det var
også en BSD der havde problemer:
http://64.233.179.104/search?q=cache:kAAF-DtYwWMJ:www.dnull.com/bsd/oldnews/bsdnew62526.html+%22gateway+outside+subnet%22&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=2&client=firefox-a
Jeg gjorde som der blev foreslået og kørte:
# route add -iface 172.27.77.2 -link vr0:00.0f.8f.a8.14.80
Efter dette kan jeg nu forbinde til 172.27.77.2, men jeg kan stadig ikke nå
ud over LAN.

dhclient.leasen stemmer overens med de informationer jeg får fra ipconfig
-all i xp.

Jeg har prøvet at sætte et permanent entry i arp tabellen, men det fik jeg
ikke lov til, sikkert fordi at arp kommandoen kunne se at 172.27.77.2 ikke
kunne ligge på lan.
Dog, efter at have kørt route kommandoen foroven, blev arp tabellen
opdateret så 172.27.77.2 fik MACen af 172.27.75.254.

Yderligere har jeg prøvet at sætte 172.27.77.2 lig 172.27.75.254 i
/etc/hosts, men det virkede heller ikke.

Nogen idéer? Måske man kan tvinge dhclient til at bruge 172.27.75.254 som
gateway, men DNS serveren ligger stadig uden for subnettet. DNS serveren er
nok også bare et alias, men det er ikke lykkedes mig at finde hvilken host
den skulle pege på.

Desværre er systemadministratoren ikke til megen hjælp - han kender kun til
windows og han ved ikke hvad en dhcp server er.
Jeg håber I har nolge forslag og sig bare til hvis der skulle mangle nogle
informationer.

--
/* mvh. Mark R. */