Re: gmirror & gstripe én masse

From: Jesper Monsted (none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 23 Jun 2006 - 13:21:37 CEST

Date: Fri, 23 Jun 2006 13:21:37 +0200
From: Jesper Monsted <none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: gmirror & gstripe én masse

On Fri, Jun 23, 2006 at 01:15:53PM +0200, Brian Josefsen wrote:
>Jeg skal bygge en stor ond filserver til at gemme en masse backup inden
>det skal på bånd. Jeg har fundet et kabinet hos danbit
>http://www.danbit.dk/produkter/1118.phtml
>der kan have 10 sata150 diske.
>Jeg ved ikke om jeg skal gå efter hardware raid eller blot bruge gmirror
>og gstripe med diskene i mirror parvis og stripe dem bagefter. Er der
>nogen der har erfaringer med hastighederne på et sådant setup? Er der
>meget at vinde på hardware raid? CPU'en skal ikke lave såmeget andet end
>nogle gzip -d processer på indkomne filer.

Gmirror/gstripe burde være fint til den slags. Det er først når du laver
større beregninger på dataene (læs: raid5) eller hvis din controller har
en del batteribeskyttet write-cache at hardware raid for alvor giver
mening.

Kabinettet er der ikke meget at sige til - det ser ret fornuftigt ud.

/Jesper