G4 OSX: skift single->dual cpu: kernel panic

From: Mogens Valentin (none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 Jul 2006 - 22:35:20 CEST

Date: Mon, 17 Jul 2006 22:35:20 +0200
From: Mogens Valentin <none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: G4 OSX: skift single->dual cpu: kernel panic

Til min PowerMac G4 AGP 400Mhz købte jeg en brugt Apple dual 450 cpu.

Mac'en kører fejlfrit med original single 400 Mhz.
Den vil ikke køre med dual'en efter skift. Jeg kan ikke geninstallere
med cpu'en isat.
Efter skift til dual kommer det firesprogede 'You need to restart you
computer'. Efter reboot ender boot med at jeg enten får et stopskilt,
eller timeren kører rundt i det uendelige, eller den fryser solid efter
kort tid.

Booter jeg i single user (apple + s) bliver det interessant:

----
Latest stack backtrace for cpu1
...en masse exceptions og hexværdier...

Darwin Kernel Version 7.0.0: ...dato...

panic: We are hanging here... ----

For det meste får jeg dette for cpu1, nogle gange for cpu0

Mac'en har den nødvendige ASIC rev. 7, og samme firmware version som i den Mac den kom fra.

Ved et af mine forsøg havde jeg installeret en lånt OSX til en Powerbook G4 med min single cpu, opdateret via apple.com, skiftet til dual og efter et par reboots fået den til at køre. Dog viste cpu måleren at den kun kørte på cpu0. I første omgang tænkte jeg den måske ikke udnyttede begge cpu'er hele tiden. Glad downloadede jeg en del software som virkede fint fint. Efter reboot ville den dog ikke længere boote, og her har jeg stået siden (+ en del forsøg...).

Nogen der kender til problemet? Uden at være Mac expert, ser det for mig ud til enten at der kan være en hardware forskel fra den Mac den kom fra til min, eller cpu modulet er blevet skadet under transport. Fyren jeg købte af er ret kendt i Mac kredse, og har siden været yderst behjælpelig, så jeg tror ikke han har solgt med noget skidt.

-- Kind regards, Mogens Valentin