Re: USB disk til backup

From: Lennart Sorth (none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 28 Jan 2006 - 13:20:21 CET

Date: Sat, 28 Jan 2006 13:20:21 +0100 (CET)
Subject: Re: USB disk til backup
From: "Lennart Sorth" <none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Morten Winther said:
> Jeg vil gerne have backup som jeg kan tage med den en anden lokation,
> hvis der nu skulle opstå brand eller lignende.

Jeg ser/gætter at det formentlig er foto orienteret - samme her.
Det er *skræmmende* når man snakker med professionelle fotografer og
spørger dem om deres backup.

> Men er usb blevet stabilt under freebsd 6.0? Det er første gang i dag
> at jeg har brugt usb på en FreeBSD boks.

USB2.0 har jeg brugt med stor success - da vist faktisk siden 4.x (hvor
det dog var lidt cutting edge) jeg synes det har virket stabilt siden 5.x.

Husker ikke at have haft problemer med USB2.0/umass i hverken 5.x
eller 6.x - så det vil jeg klart anbefale.

Tape er bare for småt (og dyrt) i vore dage.

Jeg får dog noget mere end 4-5Mb/s - hvad måler du med ?
Hvis jeg kopierer en 1G fil med komprimerede random data ud får jeg
konstant lidt over 21 Mb/s (FreeBSD6.0 amd64 3000) - målt både med
'time' og iostat().

Min USB controller hedder:
ehci0: <VIA VT6202 USB 2.0 controller> mem 0xfbd00000-0xfbd000ff irq 21 at
device 16.4 on pci0
4 Mb/s kan jeg få med min compact flash læser & Sandisk Extreme 1G (?)

> Jan 27 17:32:30 foto1 kernel: da0: 76319MB (156301489 512 byte sectors:
> 255H 63S/T 9729C)

Jeg har lavet et lille primitivt script der lytter, og når det ser
disken opstår, starter det en rsync. Er der ikke sket større ændringer
tager det kun få minutter at løbe min 250G (mirror) /home partition
igennem og opdatere disken.

Min plan er at have to sådanne, - een sidder på min server og tændes
med et tænd/sluk ur (eller evt aktivt styret af serveren med et relæ)
så den fx en gang om dagen bringes i sync.

Den anden disk skal så ligge off-line (på mit arbejde feks) og er bare
den aktive usb backupdisk fra sidst jeg lod dem bytte plads.

Første gang man således bytter diskene, vil rsyncen naturligvis være
lidt længere om det, men det er jo bare lokal trafik.

PS: hvis/når jeg får brug for mere off-line storage end 250G bør man
    naturligvis ikke bare kigge efter devicet, men mounte det, og finde
    ud af hvilken partition disken er backup af, etc.

/Lennart