Re: Dokumentation af firewall regler

From: Flemming Froekjaer (none@flemmingf--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 19 Jan 2006 - 11:05:12 CET

Date: Thu, 19 Jan 2006 11:05:12 +0100
From: Flemming Froekjaer <none@flemmingf--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dokumentation af firewall regler

On 1/19/06, Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> // kommentarer i reglerne (ipfw)

Kommentarer har jeg masser af i regel settene, men det er jo ikke
serligt centralt, og giver ikke overblik over hele instalationen.

> Overvej evt. en preprocessor (macro / m4) hvor kommentarer
> ligger i selv input fil. Eller bare i /etc/rc.firewall som
> man tilpasser (eller hvor nu man læser reglerne ind fra).

Det vil være smart, men kun hvis den genere regelerne ud fra den
centrale dokumentation og kan tage højde for at nogle af mine
firewalls bruger ipfw og andre bruger pf.

> Til den slags: wiki.

Wiki er kun et værktøj til at lette opdateringe og er mere rettet mod
at flere kan opdatere. Her skal kun 2 kunne opdatere og der er kun 5
der skal kunne læse.

Flemming