Re: Hvor sikker er software RAID

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Jan 2006 - 10:40:05 CET

Date: Thu, 12 Jan 2006 10:40:05 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Hvor sikker er software RAID
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Hvordan ser man om disken er beregnet til 24/7
> drift.

I udgangspunktet er ATA-diske beregnet til
hjemmebrugeren som tænder og slukker sin maskine med
jeævne mellemrum, derfor bør det ikke bruges, hvor du
forventer høj oppetid. Om SATA-diske er mere robuste,
kan jeg ikke sige.

SCSI- og fiber-diske er beregnet til server-miljøer,
hvor man regner med kontinuerlig drift, og er derfor
lavet af dele som kan tåle mere end tilsvarende
ATA-diske.

Derved ikke sagt at man ikke kan få dårlige SCSI- og
fiber-diske, og tilsvarende stabile ATA-diske.

Vi har selv et Hitachi 9586V med fem fiber-diske i
bund. Her sidder firmware, OS til 9585'eren,
konfiuration etc. Jeg har ikke anvendt dem til
almindelige data. Så har jeg 7 diskhylder med 15
SATA-diske i hver, som er sat op med 2 stk. 6+1 RAID 5
og én hotspare i hver hylde (Hitachi's anbefalinger).

Så har du nogle diske at gå på, kan du bruge
ATA-diske, men har du få diske, og det ikke kan tåle
at stoppe, så er min anbefaling at du bruger SCSI og
hardware-baseret raid-kontroller. Men det fordrer jo
at kontrolleren er tilgængelig til dit miljø.

Hilsen
Claus