Re: PGSQL database directory

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 03 Jan 2006 - 17:28:21 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: PGSQL database directory
Date: Tue, 3 Jan 2006 17:28:21 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 03/01/2006, at 17.08, Danjel Jungersen wrote:

> Hej.
>
> Jeg har forsøgt at få phppgadmin til at køre, men uden held.
>
> Jeg har opdaget at "pg_ctl status" giver:
> "no database directory specified"
>
> Jeg mener at den er sat, se vedhæftede rc.local.
>
> Jeg har læst, og checket alt hvad jeg kan finde på, men jeg må overse
> noget, for virker gør det ikke :-(
>
> Jeg kan godt logge på psql, og se mine databaser.
>
> Er der en der kan kaste lidt lys på sagen ?
>
> Jeg håber så på at det er grunden til at phppgadmin ikke vil logge på
> ;-)

Jeg kan klart anbefale at man laver specifikke start/stops-scripts
for diverse
services som sætter de rigtige variable og PATH.

Fra min rc.local:
# postgresql
if [ -f /home/hlk/bin/postgresql ]; then
/home/hlk/bin/postgresql start
fi

og så et start/stop script:
$ cat /home/hlk/bin/postgresql
#! /bin/sh
PATH=/bin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin

PROGRAM=`basename $0`
TARGET=$1

export PGDATA=/var/postgresql/data
export PGUSER=_postgresql

# start and stop this service
case $1 in
         start)
         sudo -u $PGUSER pg_ctl start
         ;;

         stop)
         sudo -u $PGUSER pg_ctl stop
         ;;

         vacuum)
         sudo -u $PGUSER vacuumdb -a -z -f
         ;;
         *) echo "$0 unknown paramter $1"; exit 127;;
esac

Det er ikke et tilfælde at det ligger i mit $HOME/bin
da jeg har det med i min normale PATH og det letter
derved alt muligt andet system administration

skal man eksempelvis opgradere sker det ved
1) postgresql stop
2) pkg_delete gammel-version
3) pkg_add ny-version
4) postgresql start
- agtigt

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000