Re: Skudsekund

From: Soeren Hansen (none@shan--soeren-hansen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 01 Jan 2006 - 14:07:28 CET

Date: Sun, 01 Jan 2006 14:07:28 +0100
From: Soeren Hansen <none@shan--soeren-hansen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Skudsekund

Hej,

Robert Martin-Legène wrote:
> Som de fleste af os vel ved, blev der indsat et skudsekund kl midnat
> GMT (dvs kl 1 om natten dansk tid).
>
> Da UNIXer jo kører GMT i det interne ur, og NTP også benytter GMT, skal
> det så forstås sådan at alle stratum-0-kilder har lagt (eller bør have
> lagt) dette sekund til?
>
> Og med andre ord.. mig som kun har en dum ntp-klient eller ti, skal jeg
> foretage mig noget som helst?
>
> Måske skal fravælge de ntp-servere som ikke kan finde ud af at indsætte
> et skudsekund, eller er det mon noget som regulerer sig selv inden for
> en uges tid?

> [...]

Der skete i hvert fald noget bemærkelsesværdigt kl. 01:00:00 i nat på de
grafer jeg har til at overvåge jitter og offset for ntp. Det ser ud som
om klokken aldrig har været 00:59:60 på nogle af maskinerne, men de i
stedet har rettet op på det manglende sekund bagefter.

Et eksempel på grafer kan ses på:
http://brage.sunsite.dk/munin/dotsrc.org/brage.dotsrc.org-ntp_swisstime_ee_ethz_ch.html

Mvh Søren