Mount Fat32?

From: Jan Gundtofte-Bruun (none@jan--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Feb 2006 - 09:56:52 CET

Date: Tue, 7 Feb 2006 09:56:52 +0100 (CET)
Subject: Mount Fat32?
From: "Jan Gundtofte-Bruun" <none@jan--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej venner,
jeg sidder og slås med noget som jeg ved skal virke -- jeg har en Fat32
partition som jeg gerne vil have FreeBSD6 til at mounte ved boot, men jeg har
nu 2 gange smadret min fstab (og geninstalleret fra scratch), såehhh ...
hjælp!

Min disk:
|--primary--|---------extended---------|
|---winxp---|-----BSD------|---Fat32---|
|---ad0s1---|---ad0s3a-f---|---ad0s5---|

XP bruger jeg på jobbet, BSD er min "hjemmemaskine". På Fat32 ligger mine
brugerdata, som jeg gerne vil have mountet til '/home/jan/docs'. I min BSD har
jeg en 'jan' bruger, og jeg har lavet en tom 'docs' mappe i '/home/jan/'.

Hvis jeg som root kalder [1], så får jeg det præcis som jeg ønsker det
(bortset fra access-rettigheder, men det er næste opgave). Men hvordan får jeg
ændret fstab så den mounter mine data ved hver boot? Jeg har prøvet at taste
en ny linie [2] ind nederst i fstab, men får det kedelige resultat at maskinen
ikke længere kan boote.

Der findes en masse fin dokumentation på hvordan fstab læses, men ikke
umiddelbart noget om hvordan (evt. med hvad?) man bedst *ændrer* i den, og
hvad man kan gøre når den er blevet smadret.

[1] mount -t msdosfs /dev/ad0s5 /home/jan/docs
[2] /dev/ad0s5 /home/jan/docs msdosfs rw 2 2

:o) Jan Gundtofte-Bruun
-- 010\001\111 --