Re: Performance monitoring OpenBSD

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 27 Dec 2006 - 08:53:28 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Performance monitoring OpenBSD
Date: Wed, 27 Dec 2006 08:53:28 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 26/12/2006, at 21.17, Lars Bonnesen wrote:

> Jeg har et netsetup med en OpenBSD 4.0 sådan nogenlunde sådan:
>
> 6 fysisk NICs
> 2 OpenBSD (tun0 og tun1) OpenVPN
>
> Klienterne kører WinXP (og OpenVPN GUI).
>
> Hvordan måler man performance på en sådan boks? Jeg vil gerne
> monitorere CPU og pf køer. Har installeret pftop og bruger også top.
med de programmer du allerede nævner.

Du kan dog også se på netperf, trafshow og netstrain/netstraind

Det er altid rart at se på det simpleste først, så start i "bunden"
med MTU, full/half-duplex, subnetmasker, /etc/resolv.conf og /etc/hosts
problematikker (det sidste mest hvis initielle connect til services er
langsomt)

Dernæst så se på den rå performance uden kryptering og prøv
dernæst med kryptering.

> Jeg har et åbent WIFI sluttet til et af de fysiske NIC som eneste
> enhed og over denne er eneste tilladte trafik OpenVPN trafik.
>
> På WinXP maskinen får jeg et ekstra NIC med navnet openvpn. Dette er
> får hastigheden 10 Mbps - wifiet er 54 mbps.
Hvis din forbindelse til selve accesspoint er halvdårlig vil det
naturligvis påvirke det endelige resultat.

Forsøg at sætte dit AP højt, det plejer at hjælpe - sørg også for at
undgå støjkilder, som mikrobølgeovne. En opgradering til seneste
firmware på AP og driver på Xp kan også indvirke kraftigt på
performance.

> Jeg tror ikke at der er et problem med setup'et på openbsd'en, men jeg
> undrer mig nu alligevel over, at jeg ikke kan bruge alle 54 mbits på
> wifien. Men til mit spørgsmål:
>
> Med top kan jeg se bl.a. CPU belastning. Jeg kopierer store filer fra
> en maskine på et nic til en maskine på et andet - over OpenVPN. Når
> jeg kopierer disse filer, optager openVPN ca. 50% af CPU'en ilfg. top.
Det lyder fint.

Flemming Jacobsen har givet mig denne kommando, 'netstat -I fxp0 8'
Den er god til at vise lidt løbende statistik.
Eksempelvis med en ping -f over det trådløse net hos mig:
hlk@bigfoot:bin$ netstat -I en1 8
             input (en1) output
    packets errs bytes packets errs bytes colls
      15097 0 1485306 15105 0 1480501 0
      13275 0 1301046 13276 0 1301016 0
      14581 0 1429002 14596 0 1431144 0
      11082 0 1086036 11083 0 1086366 0
          0 0 0 2 0 428 0
          4 0 956 3 0 439 0

Netmonitor som er et grafisk program gav ca. 400KB/s

> Kigger jeg på pftop og vælger skærmbillede nr. 7 (speed), ser jeg at
> den regel, der er relevant for Openvpn, under PEEK siger 8193M og RATE
> ligger ofte tæt på PEEK. På skærmbillede nr. 8 (queue) er intet
> listet. På Winxp-maskinen ser jeg, at interfacet for OpenVPN ligger
> tæt på 100%.
>
> Er det korrekt antaget, at OpenBSD boksen performer helt fint, og at
> flaskehalsen er "interfacet" OpenVPN på XPmaskinen?
Det lyder rigtigt ja - sørg for at den får bedre forbindelse og prøv
igen

Prøv også at sende FRA Xp og TIL Xp - se om der er forskel

Skriv også gerne hvad mærke kort du prøver med, der kan være visse
kort som har problemer.

> Er det muligt at "skrue" op på XP'en, så jeg så godt som muligt
> udnytter alle 54 Mbps?
Der kan indimellem også skrues op for sendestyrken på AP

> Hvad kan man i det hele taget gøre for at monitorere openbsd også over
> en længere periode?
cronjob der samler statistik, hvert 5 minut eller hver halve time

> Det skal lige nævnes, at jeg har prøvet at installere mrtg, men den
> brokker sig over, at jeg ikke har installeret X, hvilket jeg heller
> ikke er interesseret i.
>
> God jul og godt nytår.

i lige måde, godt nytår

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix