Performance monitoring OpenBSD

From: Lars Bonnesen (none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Dec 2006 - 21:17:02 CET

Date: Tue, 26 Dec 2006 21:17:02 +0100
From: "Lars Bonnesen" <none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Performance monitoring OpenBSD

Jeg har et netsetup med en OpenBSD 4.0 sådan nogenlunde sådan:

6 fysisk NICs
2 OpenBSD (tun0 og tun1) OpenVPN

Klienterne kører WinXP (og OpenVPN GUI).

Hvordan måler man performance på en sådan boks? Jeg vil gerne
monitorere CPU og pf køer. Har installeret pftop og bruger også top.

Jeg har et åbent WIFI sluttet til et af de fysiske NIC som eneste
enhed og over denne er eneste tilladte trafik OpenVPN trafik.

På WinXP maskinen får jeg et ekstra NIC med navnet openvpn. Dette er
får hastigheden 10 Mbps - wifiet er 54 mbps.

Jeg tror ikke at der er et problem med setup'et på openbsd'en, men jeg
undrer mig nu alligevel over, at jeg ikke kan bruge alle 54 mbits på
wifien. Men til mit spørgsmål:

Med top kan jeg se bl.a. CPU belastning. Jeg kopierer store filer fra
en maskine på et nic til en maskine på et andet - over OpenVPN. Når
jeg kopierer disse filer, optager openVPN ca. 50% af CPU'en ilfg. top.

Kigger jeg på pftop og vælger skærmbillede nr. 7 (speed), ser jeg at
den regel, der er relevant for Openvpn, under PEEK siger 8193M og RATE
ligger ofte tæt på PEEK. På skærmbillede nr. 8 (queue) er intet
listet. På Winxp-maskinen ser jeg, at interfacet for OpenVPN ligger
tæt på 100%.

Er det korrekt antaget, at OpenBSD boksen performer helt fint, og at
flaskehalsen er "interfacet" OpenVPN på XPmaskinen?

Er det muligt at "skrue" op på XP'en, så jeg så godt som muligt
udnytter alle 54 Mbps?

Hvad kan man i det hele taget gøre for at monitorere openbsd også over
en længere periode?

Det skal lige nævnes, at jeg har prøvet at installere mrtg, men den
brokker sig over, at jeg ikke har installeret X, hvilket jeg heller
ikke er interesseret i.

God jul og godt nytår.

Vh, Lars.