Re: Kernekompilering fejler

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 18 Dec 2006 - 11:15:29 CET

Date: Mon, 18 Dec 2006 11:15:29 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Kernekompilering fejler

Quoting Lars Bonnesen (lars.bonnesen@gmail.com):
> Jeg opdaterede tre OpenBSD 4.0 bokse i dag ved fremgangsmåden beskrevet her:
> http://www.openbsd101.com/updating.html

Officiel dokumentation:

        http://www.openbsd.org/faq/upgrade40.html
        http://www.openbsd.org/faq/current.html

Eller mener du til -stable?

Bemaerk i oevrigt, at hvis det er en alm. opgradering mellem releases,
opfordres man til at lave binaere opgraderinger. Hvilke releases opgraderer
du mellem?

> Det virkede på de to af boksene, men på den tredie, fik jeg masser af
> fejl ved opdatering og building af mine ports. Dog ingen fejl ved
> opdatering og bygningen af kernen.

Igen -- det anbefales at lave binaer opgradering. Saet PKG_PATH til
et mirror af pakker og koer pkg_add -ui, e.g.:

 # env PKG_PATH=ftp://mirrors.dotsrc.org/openbsd/4.0/packages/i386/ pkg_add -ui

> [...]
> for at reboote den, men da jeg antog, at kernen var ok, gjorde jeg det
> alligevel, og resultatet var som jeg frygtede... den kom ikke op. Ind
> i bilen køre 100 km...
>
> Den når faktisk at lave hele dmesg - slutter med noget i retning af:
>
> dkcsum: wd0 matches BIOS drive 0x80
> wd1: no disk label
> dkcsum: wd1 matches BIOS drive 0x81
> root on wd0a
> rootdev=0x0 rrootdev=0x300 rawdev=0x302
>
> men når den så skal til at tjekke partitioner, fejler den med en fejl,
> jeg ikke lige kan huske (men bliver promtet for lokation af sh)...

Proev lige at koere disklabel paa begge diske og se, om resultatet giver
det samme.

> Nå, jeg bootede på bsd.old, hvilket virkede og lavede så en cp bsd.old
> bsd så den ville komme op igen næste gang også.
>
> Foretog en rekompilering af kernen igen, hvilket igen fejlede med samme
> fejl.

Du skrev tidligere, at kernen kunne oversaettes uden problemer.

Mvh. Michael.

--
<soaplove> reverse: yah, totallu.
<soaplove> Looks like some of my y fell off in transit. TCP sucks.