netbsd og pkgsrc

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 13 Aug 2006 - 20:59:16 CEST

Date: Sun, 13 Aug 2006 20:59:16 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: netbsd og pkgsrc
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Jeg er en "gammel" FreeBSD bruger og har holdt mig til
dette i mange år, dels fordi jeg efterhånden har fået
et godt kendskab til det, dels fordi pakkehåndteringen
med ports-samlingen og portupgrade gør det enkelt at
installére og opgradére programmer.

På min udviklingsmaskine kører jeg FreeBSD via
parallels virtualisering i OS X, men ser at FreeBSD
samt parallels tager ca. 20 % cpu, selv om der ikke
sker noget på begge systemer. Så jeg prøvede at
installére NetBSD og ser en halvering af cpu-forbrug i
OS X, samt noget nær 0 % i NetBSD.

I FreeBSD kan jeg installére f.eks. php med udvalgte
moduler vha. filen
/var/db/ports/php5-extensions/options. Jeg har læst på
vejledningen til NetBSD's pkgsrc at man kan installére
varianter, men en 'make show-options' kommer der med
php "blot" ssl, ipv6 men ikke pgsql, gd, mcrypt etc.
som jeg bruger.

Skal jeg med NetBSD gå ned i hver enkelt modul, f.eks.
databases/php-pgsql, og installére disse, eller er der
en meta-installation som på FreeBSD?

Hilsen
Claus