Re: Nogen der kan give mig en forklaring på en 'ftp' situation?

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 27 Apr 2006 - 11:27:25 CEST

Date: Thu, 27 Apr 2006 11:27:25 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nogen der kan give mig en forklaring på en 'ftp' situation?

Quoting Gregers Petersen (glup@momu.dk):
> Jeg har lige lidt knas med min SysAdm på det nye arbejde, han har en
> tendens til at "lukke" for min netværksadgang når jeg bruger gftp --> fik
> følgende besked:
>
> ---------------------
> unix versioner af ftp som opfører sig som virus --> visse Unix ftp-klienter
> åbner mange forbindelse på kort tid, istedet for kun at åben én
> forbindelse?
> -------------------------------

Det lyder som aevl. Hvis ftp aabner mange forbindelser over kort tid, skyldes
det, at man overfoerer mange filer.

> Nu er det ikke et emne jeg tidligere har beskæftiget mig med, så jeg tænkte
> lidt over hvad det her egentlig går ud på ?
> Jeg 'troede' som udgangpunkt at en standard ftp-klient (som fx gftp) kun
> oprettede den ene forbindelse man bad den om .....

Den opretter en kontrolforbindelse (port 21) som udgangspunkt, og
herefter oprettes en dataforbindelse (port 20) per overfoersel, e.g.
dirlistings og egentlige filoverfoersler.

Om gftp proever at goere et eller andet smart/dumt, ved jeg ikke.

Mvh. Michael.

--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.