Re: Tak for hjælpen, lige en lille en...

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 Sep 2005 - 11:23:35 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Tak for hjælpen, lige en lille en...
Date: Mon, 26 Sep 2005 11:23:35 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 26/09/2005, at 10.22, Henrik Brix Andersen wrote:

> /etc/passwd indeholder liste over brugerkonti
> /etc/shadow indeholder passwords til brugerkonti
> /etc/group indeholder liste over grupper
>
> En backup af ovenstående filer lyder til at være hvad du søger...

Hej Brix og andre

Her antager du at han bruger et system med shadow passwords,
med passwords i /etc/shadow filen.

Jeg er ret sikker på at Danjel bruger OpenBSD og derfor
hedder filen ikke shadow, selvom princippet bruges.

men - fra en OpenBSD server
$ ls -l *pass* *pwd*
-rw------- 1 root wheel 2803 Sep 4 19:04 master.passwd
-rw-r--r-- 1 root wheel 2279 Sep 4 19:04 passwd
-rw-r--r-- 1 root wheel 40960 Sep 4 19:04 pwd.db
-rw-r----- 1 root _shadow 40960 Sep 4 19:04 spwd.db

Det smarte er ofte at lave en backup af hele /etc når man beslutter
sig for at smide en server ud, eller på anden måde lave om

     tar czvf /etc.tgz /etc

En sådan backup fylder ikke ret meget men er rar at have :-)

(NB: tar fjerner / fra filnavnene mens den gemmer, således
at du nemt kan udpakke dem et andet sted - relativt, uden
at overskrive /etc på den anden maskine ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000