Re: Compact Flash Card til Soekris 4501

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 06 Sep 2005 - 14:08:08 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Compact Flash Card til Soekris 4501
Date: Tue, 6 Sep 2005 14:08:08 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 06/09/2005, at 12.44, Allan Wermuth wrote:

> Hej
>
> Jeg skal have bestilt et ekstra Compact Flash Card, da jeg vil
> igang med
> at installere OpenBSD på min Soekris 4501, som skal fungere som
> router/firewall/
> accesspoint/vpn boks.
>
> Der findes adskillige fabrikater og åbenbart kvaliteter (Industrial
> grade). Hvad
> skal man købe, og hvilken størrelse til ovennævnte formål?
jeg køber oftest sandisk til mine soekrisser og tænker ikke på hvad
type det
er.

Vim Wandeputte fortalte en del om CF kort på LF2005 og det lader til
at de kort
vi bruger idag er rigeligt "gode" til vores soekrisser - når du IKKE
skriver
til dem konstant.

Generelt ville det også performe dårligt at skrive til dem hele
tiden, så
det kan slet ikke anbefales - det ville være ubrugeligt.

mht størrelse kan du slet ikke få dem i en størrelse som er "for lille"

Mit eget image til soekris med OpenBSD fylder vist efterhånden
lige over 20MB, primært fordi det er baseret på flashdist med lidt
udvidelser, se flashdist hjemmesiden
http://www.nmedia.net/~chris/soekris/

Jeg tror jeg købte et 256MB til den sidste soekris ...

Mvh

Henrik

PS soekris mailinglisterne har haft emnet oppe flere gange :-)

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000