Re: Anbefalelsesværdig router? -> monowall fungerer : )

From: Kristian Rask (none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 30 Oct 2005 - 09:12:03 CET

Date: Sun, 30 Oct 2005 09:12:03 +0100
From: Kristian Rask <none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Anbefalelsesværdig router? -> monowall fungerer : )

Jan Gundtofte-Bruun wrote:

> Jeg slipper for at investere i en Linksys WRT54G lige med det samme,
men må nok indstille mig på at se
> nærmere på en Soekris allgevel, for min monowall-pc. støjer og bruger
urimeligt meget strøm).

For variabel definition af "urimelig" og "støj" samt ukendskab til hvad
du måtte have blandt dine "ting", kunne man også sige:
1)
Via Mini-ITX 600-800 MHz, brugt i dba eller på qxl.. skal vi sige - højt
sat - 500,00 incl. 1 stk.
128 Mb ram stang.
2)
Desktop / Mini / Flex ATX kabinet med 100-200 PSU, bemærk især for små
kabinetter at køleren i PSU'en meget gerne skal være en 80x80x25 og at
PSU skal trække luft i en vinkel ind mod mainboard og ikke "lige
igennem". Des større kabinet des bedre.
3)
Seagate baracuda 7200 FDB, 20, 40 eller 80 GB burde kunne fås billigt
brugt og siger tæt på "nada" alternativt en notebook 2½" HDD og
konverter kabel, men den larmer nok mere.
4)
Sprit ny pabst 80x80x25 ventilator til PSU koster omkring en hund. Hvis
du har et andet foretrukket mærke eller den er uden egen regulering af
hastighed, så tjek om den kan starte på 5V. Kan den det, så er du kørende.

Alternativt til 1 kan du finde et S-370 mobo der kan køre med VIA CPU'er
og lede efter en brugt løs Via C3 600 - 800 MHz og en passende passiv
køle profil. Jeg foretrækker denne model, eftersom Mini-ITX boards
sætter en grænse på en, måske 2 PCI slots. Jeg holder af friheden til at
eksperimentere med billige stumper.

Sådanne maskiner kan typisk bygges for HDD=150,00, MainBoard=100,
RAM=100, Kabinet=150, Ny blæser=100, CPU=100 ialt omkring 700,00 for
primært brugte ting.
I ovenstående er det underforstået at man selv har FDD / CD-ROM / Netkort.
USB er en fin ting efter installation.. så behøves man ikke have CD/FDD
i maskinen. Det kan betale sig at nærlæse en del mainboard documentation
for at finde ud af hvad de bruger af strøm, det kan være højst
forskelligt. ligeledes er det ikke tosset at google efter "PSU test" ,
"efficiency" mv. og måske kaste lidt penge efter en ny PSU eller gå
efter små barebone kabinetter fra større leverandører, der af og til
leveres med den rette PSU.

Sådan en fyr bruger selvfølgeligt meget mere støm end en soekris, men
ganske ofte 1/3 eller mindre af en alm. lille PC. Jeg har ikke haft en
måler på, men når jeg kan trække løsningen med en 130W PSU og denne ikke
bliver synderligt varm selvom ventilatoren kører 5V fixed, så er jeg
tryg ved at der er tale om meget lidt strøm.

Hvad angår flash løsninger, kan man købe CF til IDE konvertere der går
direkte i IDE stikket i bundkortet for omkring et par hundrede kroner.
Man skal dog gerne google efter produktnavn og "linux" "unix" etc. for
at se hvor gode de er... nogle af dem virker ikke alt for godt til
systemer der ignorere BIOS informationerne.

nå.. men jeg skulle lige udbrede mig om emnet.. alle har jo et synspunkt :-)

mvh

Kristian