Re: mailq-output = 2.5MB!

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 26 Oct 2005 - 12:42:53 CEST

Date: Wed, 26 Oct 2005 12:42:53 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: mailq-output = 2.5MB!

On Tue, Oct 25, 2005 at 11:17:47PM -0700, Joachim Bondo wrote:
> Tømmer køen (hvordan i øvrigt?), slår retursvar om unknown user fra?
> Noget helt tredie?

Personligt har jeg den holdning at det gælder om at afvise mails så tidligt
som muligt. Dvs. jeg kun tillader at modtage mails på to adresser postmaster
og abuse fra alle. Herefter bruger jeg flere lag af checks efterfulgt af
spamassassin for at slippe for slam. Jeg fortrækker at afvise spammere ved
porten med en henvisning til en dns baseret liste eller min egen
statestik-baserede liste.
Mest af alt kan jeg anbefale at sætte postfix til at kontrollere at man kan
svare på en mail (domæne opslag + check for modtagelse på afsenderadressen).
Dette bevirker at du meget sjældent vil se mails som ikke kan afleveres og de
tilfælde plejer det at være et system som midlertidigt ikke er tilgængeligt.
Mao. min mailq er for det meste tom eller kun fyldt i korte tidsrum.

> P.S. Jeg husker de dage, hvor man blot modtog *@domæne. Det gider man
> ikke mere!

Meget dårlig vane.

Sven

--
/~\ The ASCII         [  IM ID: sven.esbjerg@jabber.org                ]
\ / Ribbon Campaign   [                                                ]