3.8-release, i386, Thinkpad, smart host i sendmail, manglende xorg.conf og lyd

From: dennisdjensen@tiscali.dk
Date: Tue 29 Nov 2005 - 18:35:39 CET

From: dennisdjensen@tiscali.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: 3.8-release, i386, Thinkpad, smart host i sendmail, manglende xorg.conf og lyd
Date: Tue, 29 Nov 2005 17:35:39 +0000

Heysan!

Fik installeret OpenBSD i soendags paa min IBM Thinkpad X23, men
har ikke kunnet faa konfigureret sendmail med noget som helst
held. Har laest FAQs paa nettet, man-pages, README-filer og
konfigurationsfiler, dernaest proevet alle mulige og naesten
mulige (! ;-) ) kombinationer af define(`SMART_HOST', ...),
GENERICS_DOMAIN, MASQUERADE_AS, MASQUERADE_DOMAIN, FEATURE(...) i
den etablerede /usr/share/sendmail/cf/openbsd-localhost.mc, for
at rekonfigurere den eksisterende /etc/mail/localhost.cf, men som
sagt uden held. Hver gang redigerer jeg filen, kompilerer med m4,
kopierer til /etc/mail/localhost.cf, redigerer
evt. /etc/mail/genericstable, kompilerer den med hash, og kill
-HUP `sed 1q /var/run/sendmail.pid`, og har proevet og proevet,
men som sagt uden held.

Hver gang har resultatet vaeret det samme, som med
defaultopsaetningen, nemlig, at den nok forsoeger at sende til
min ISP (smart host), men denne kan naturligvis ikke finde min
adresse endsige mit domaene, der i sagens natur kun findes paa
vores hjemmenetvaerk (via en Cisco SOHO77 igennem en
gentoo-server hos en bofaelle). Er meningen med smart host ikke,
at den ikke skal tjekke mit loejerlige domaene, eller i det
mindste skal opfoere sig som en "bekendt", nemlig mig selv hos
dem, saa mit brev bliver sendt videre?

Jeg er ved at vaere desperat :-) Til at hente med bruger jeg
fetchmail, som er udemaerket til det formaal, men til at sende
ville jeg helst bruge den "indbyggede" MTA, ogsaa for at laere
sendmail bedre at kende.Jeg har haft snuden rundt i det hele
nogen gange, og sendmail ser rimelig godt ud, slet ikke saa
forskellige fra Exim og Postfix paa overfladen, maaske endda
nemmere, hvis jeg ellers kunne faa styr paa bare nogen af
begreberne.

Jeg har foer haft held med en define(`SMART_HOST', ...) paa en
NetBSD-installation for nogle maaneder siden, hvor det fungerede
udemaerket uden andre dikkedarer, men altsaa ikke her! Hvordan
faar jeg sendmail til at give sig ud for at vaere mig hos
tiscali, saa den kan opfoere sig som smart host?

Undskyld, at det blev en lidt for lang sludder-sladder, men er der
nogen, som kan hjaelpe paa vej?

Bortset fra det, saa koerer alt som en droem med et par
undtagelser. Jeg har ikke engang skullet saette X op, hvor der
aabenbart er brugt en eller anden Perl-spell, der finder ud at
bruge ati-driveren, osv. Jeg har faktisk ikke kunnet konfigurere
mine fonte, fordi, der slet ikke er nogen xorg.conf! Hvor er den
blevet af!? ;) Lyd (Intel 82801, genkendt i dmesg) virker heller
ikke, som et indlaeg d. 22. november (2005) paa openbsd-misc
bekraeftede, men det haaber jeg at faa til at virke engang. Har
proevet det vaesentlige i FAQ, men uden held der ogsaa. Det
haaber jeg at kunne faa til at virke, da FAQ'ens eksempel faktisk
vedroerer en driver for samme familie af chips! (en 82801, bare
en anden model) Men ak, den slags kan jo desvaerre svinge meget,
selv fra serie til serie af chips.

Alt andet koerer bare som det skal: No fluff, just stuff, som de
siger paa den anden side af Atlanten. APM fungerer her bedst (men
ACPI er ogsaa genkendt i dmesg), baade med poweroff, standby og
suspend. Compact Flash, USB og saagar et WinModem er genkendt.
Installationen foregik via USB-koblet CDROM, helt smertefrit, da
Adaptec SCSI (ahc) foerst blev disablet i UKC. Har ikke testet CF
endnu, men USB fungerer naturligvis.

Det er skoent at sidde ved en terminal igen!

Kan man mon faa en blokmarkoer paa istedet for en
understregsmarkoer? Den er lettere at spotte paa skaermen! ;)

Med venlig hilsen

Dennis Decker Jensen