Re: mistet partiotionstabel

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 06 Jun 2005 - 18:57:55 CEST

Date: Mon, 6 Jun 2005 18:57:55 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: mistet partiotionstabel

On Mon, May 23, 2005 at 11:54:30PM +0200, Rasmus Brøgger wrote:
> Hvis det bare er partitionstabellen der mangler kan du køre sysutils/gpart
> på disken.

Og de var så det råd der gav mest pote. Jeg vil dog også gerne takke Phil for
gode råd.
Scan_ffs kunne se at der havde været en freebsd partition, men gav ikke nogen
gode forslag til at genskabe den (afsluttede også med fejl).
Gpart kunne se alle 3 partitioner, men ville ikke umiddelbart foreslå en ny
tabel. Efter at have læst man siden prøvede jeg så med den fysiske disks
c,h,s infomationer og det hjalp.

Til andre der måtte lave samme bøf kan jeg anbefale følgende.
1. tag det roligt og lad være med at lave noget overilet
2. find g4u frem og lav en kopi af disken til en maskine med en meget større
   disk - min 38GB disk blev til 13GB gzipped image.
3. når roen har sænket sig pakker man g4u imaget ud på den anden maskine (og
   har således kopi nummer 2) hvorefter man kan prøve sig lidt frem
4. brug mdconfig(8) som Phil skrev
   mdconfig -a -t vnode -f /bigdisk/fubar-disk.img -u 0
5. sysutils/gpart installeres
6. prøv gerne gpart /dev/md0
7. man bliver nok nødt til at køre gpart på denne måde
   gpart -C 4864,255,63 /dev/md0
   for at den kan komme med et gæt til en partitionstabel
   c,h,s kan fås ved at boote sin gamle maskine/disk med en freebsd cd og
   notere geometrien
8. ser gparts forslag fornuftigt så kør
   gpart -C c,h,s -W /dev/md0 /dev/md0
   for at lade den skrive en ny partitionstabel.
9. prøv at montere det /dev/md0sXx device der opstod som burde indeholde den
   tabte freebsd partition (hvis det er MS eller linux hedder det jo noget
   andet ;)

Læs manualerne når det ikke virker. Gpart manualen siger fx. at extended
partitioner ikke gør det lettere (linux...). Spørg på listen - nogen kan
hjælpe ;)
Alt i alt vil jeg sige thumbs up for g4u og gpart for at gøre det nemt at
omgøre en evt. bøf.

Og så lige en ekstra tak for at komme med gode råd.

Mvh
Sven Esbjerg

--
/~\ The ASCII         [  IM ID: sven.esbjerg@jabber.org                ]
\ / Ribbon Campaign   [                                                ]