Re: Uden ssl

From: Jesper Rønnekilde (none@jesper--ronnekilde.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 06 Jun 2005 - 11:28:17 CEST

Date: Mon, 6 Jun 2005 11:28:17 +0200 (CEST)
Subject: Re: Uden ssl
From: Jesper Rønnekilde <none@jesper--ronnekilde.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Hej igen... nu med et nyt spørgsmål...
> Jeg er nu ved at være meget tæt på at have en mailserver osv. oppe at stå.
> Men jeg er kommet til at installere courier-imap med ssl - og det tror jeg
> ikke jeg vil...
> Hvordan er standarderne i dag - har almindelige udbydere ssl? Hvordan kan
> man lave et certifikat i et virtuelt miljø med flere domæner tilknyttet?
> (Jeg bruger www.nerdgirl.dk s ganske udmærkede vejledninger - kan
> anbefales
> andre der som jeg er newbies)
> Hvordan får jeg courier-imap til at glemme at der er ssl?
> [...]

Hvis du ikke ønsker at tilbyde en service fra courier-IMAP-porten (den har
4: POP3, POP3s, IMAP og IMAPs), så lad være med at enable den i
/etc/rc.conf.

Jeg vil dog anbefale dig at du tilbyder POP3s eller IMAPs sammen med
TLS/LOGIN, til dine mobile mail-usere (om du selvfølgelig har nogen).

Alternativt kan du nøjes med en webmail-løsning, enten via POP3, men
anbefalt via IMAP, og lukke din firewall mod/fra verdenen på den port du
vælger (110 eller 143).

Mit bedste svar til en newbie må dog være: http://www.thecamp.dk

I betragtning af hvad du får med hjem efter sådan en uge, så er prisen som
newbie særdeles atraktiv. Vi har netop i år programsat en workshop om
emnet: "Hjemme - SIP", hvor vi gennemgår Jettes (www.nerdgirl.dk) setup.

/jesper