Re: D-Link DWL-G520 Air Plus Xtreme G Atheros baseret netkort under OpenBSD 3.7

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bgnett.no)
Date: Fri 15 Jul 2005 - 08:56:38 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: D-Link DWL-G520 Air Plus Xtreme G Atheros baseret netkort under OpenBSD 3.7
From: peter@bgnett.no (Peter N. M. Hansteen)
Date: Fri, 15 Jul 2005 08:56:38 +0200

Dusan Sukovic <none@sukovic--gmail.com.lh.bsd-dk.dk> writes:

> ath0 at pci0 dev 18 function 0 "Atheros AR5212" rev 0x01: irq 9
> ath0: mac 112.9 phy 4.5 radio 5.6 5.6, 802.11a/b/gath0: no valid
> channels for regdomain NONE(32976)

Problemet her er at kortet har ugyldig (eller muligens ingen) landskode
lagret som standard i sin firmware. Når vi ikke vet hvilket land vi er
i, har vi heller ikke tilstrekkelig informasjon om hvilke
radiofrekvenser det er lov å bruke, og driveren vil ikke initialisere
kortet. Antakelig forventes det at driveren henter landskode fra
operativsystemet.

Løsningen inntil de for eksempel gjør dette til en sysctl eller noe
slikt er skissert i Reyk Floeters posting på OpenBSD-Bugs i mars, se f
eks http://marc.theaimsgroup.com/?l=openbsd-bugs&m=111134384223143&w=2

> Er der måske en løsning til problemet?

Ingen elegant løsning, men det løste problemet for min hjemmegateway i
alle fall.

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/