pf NAT og VOIP

From: Thomas Maack Nielsen (none@maack--vittig.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 06 Jul 2005 - 21:15:30 CEST

Date: Wed, 06 Jul 2005 21:15:30 +0200
From: Thomas Maack Nielsen <none@maack--vittig.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: pf NAT og VOIP

Jeg har netop opsat en freebsd 5.4 med pf, firewall og nat delen har jeg
fået til at fungere men jeg kan ikke få min Grandstream 286 som sidder
på nat til at fungere. Jeg har søgt på google efter hjælp men har ikke
kunne finde et svar udover det har jeg fundet ud af at voip og nat ikke
er ligetil, min adaptor er sat op til at benytte en stun server som
skulle løse problemet, men så læser jeg mig frem til på følgende
adresse:

http://www.newport-networks.com/whitepapers/fwnatwpes3.html

The IETF Midcom Working Group has undertaken an investigation of residential NAT devices. This indicates that some NATs will not work with STUN.

er jeg så uheldig at pf ikke fungere med ovenstående, og er der nogle
der har erfaring med ovenstående, det skal lige siges at jeg har 2
adaptoere på og de har virker før da jeg benyttede en lille dum
"hardware router"

håber mit spørgsmål er uddybet nok ellers er i velkommen til at spørge
hvis der mangler detaljer

Mvh.

Thomas Maack Nielsen