Re: Hvilke bøger er bedst at læse når man er gået igang med pf og freebsd

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 31 Jan 2005 - 11:21:42 CET

Date: Mon, 31 Jan 2005 11:21:42 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvilke bøger er bedst at læse når man er gået igang med pf og freebsd

Quoting Per Engelbrecht (per@xterm.dk):
> Af PF specifikke (PF only) er der ingen! (brug de altid_opdaterede sider
> fra OpenBSD's egen site !!!) men der er boeger der omhandler emnet i

Nu blev der spurgt specifikt til pf paa FreeBSD, og saa er det nok en
god idé at bruge FreeBSD's egen dokumentation, da den formentlig passer
til det, de har i base. Sidst jeg rodede med pf paa FreeBSD, stoedte jeg
paa, at de blandt andet stadig brugte den gamle syntaks for anchors, saa
der er sikkert andre ting fra OpenBSD-current (som dokumenteres i FAQ),
der ikke er porteret endnu.

Et problem med de faa boeger, der beskaeftiger sig med pf, er, at de
lynhurtigt (et halvt aar) bliver foraeldede, fordi pf stadig bliver
udbygget. Det skal man ogsaa lige tage med i sin overvejelse, om
investeringen er det vaerd. pf.conf(5) beskriver glimrende mulighederne
med en BNF for syntaksen, og naar man foerst har det basale paa plads
(og det kan man nu nok faa fra pf-FAQ'en paa alle systemer), er det en
glimrende referencemanual.

Mvh. Michael.

--
Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind.
-- (Terry Pratchett, Reaper Man)