Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

From: Gitte Wange (none@gitte--wange.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 21 Jan 2005 - 15:27:24 CET

Date: Fri, 21 Jan 2005 15:27:24 +0100
From: Gitte Wange <none@gitte--wange.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

Michael Knudsen wrote:
> Quoting per engelbrecht (per@xterm.dk):

> [Jeg er ogsaa uden tvivl mest til OpenBSD.]
>
> Min erfaring med pf paa FreeBSD er ikke vildt god. Jeg tror, at der
> nogle ting, der ikke er porteret korrekt, men jeg ved det ikke. Jeg har
> oplevet en raekke problemer:
>
> o pfctl -k virker ganske enkelt ikke. pfctl -Fs virker fint.
> o Nogle gang forsvinder regler ved load af nyt regelsaet, uden
> der meldes fejl. Jeg har vist kun observeret dette i forbindelse
> med ALTQ-regler, e.g. route-to, men jeg er ikke sikker. Et
> reload har som regel loest problemet.
> [...]

Jeg kører FreeBSD-5.3 / pf på min gamle gw derhjemme (det er ikke en SMP
maskine) og har ikke observeret nogle af de fejl du er stødt på (jeg har
heller ikke rodet med ALTQ endnu).
Retfærdigvis skal det vist siges at den ene af de maskiner du har rodet
med vist lever sit helt eget liv ;-)) Jeg kan i hvert fald kun anbefale
det setup.
Men det kan da godt være man skulle rapportere det - hvis du ikke gør
det burde maskinernes ejere måske gøre det.

Hilsen Gitte